Dues investigadores del Parc, referents en jocs i videojocs que beneficien la salut mental i la inclusió

 a Notícies, Recerca i Innovació, Salut Mental

• Les experiències de la infermera, Andrea Fontán i de la psicòloga Paula Cristòbal, han servit d’exemple als participants de la darrera edició de l’Inner Gamers XP a Terrassa

• L’esdeveniment, organitzat per Delaguila Games, ha reunit al llarg de tres dies prop de 400 participants en total, unes 130-140 persones diàries

La darrera edició de l’Inner Gamers XP, organitzat per Delaguila Games, ha reunit  durant tres dies al Vapor Prodis de Terrassa prop de 400 persones. Amb uns 130 participants diaris, l’esdeveniment s’ha consolidat com a punt de trobada per a professionals diversos àmbits. Hi han participat professors i estudiants universitaris i de cicles formatius interessats en la creació de jocs de taula i videojocs per contribuir a millorar la salut mental de les persones amb determinats trastorns mentals, promoure’n la inclusió social i combatre l’estigma. L’experiència de les dues investigadores del Parc Sanitari Sant Joan de Déu (SJD) en la creació de jocs ha obert les dues primeres jornades.

Un joc de cartes per a persones amb trastorn d’esquizofrènia

Una de les primeres conferències ha anat a càrrec de l’Andrea Fontán, infermera especialista en salut mental, psicòloga i investigadora del Parc Sanitari Sant Joan de Déu (SJD). Fontán ha presentat Andy’s Mind un joc de cartes  co-creat amb persones amb psicosis, una de les quals ha il·lustrat les cartes. Aquest joc està pensat per abordar, d’una manera lúdica i accessible els símptomes, tractaments, efectes secundaris i els factors protectors i de recaiguda. Fontán també és la creadora d’un segon joc de cartes sobre Trastorn d’Espectre Autista (TEA), “un autèntic repte de disseny i accessibilitat”, ha dit. A Terrassa ha compartit la seva experiència amb el Marc, una persona autista que ha compartit la seva vivència, les dificultats i els reptes que té, i ha destacat que “sovint existeix una percepció equivocada de l’autisme i no es reconeixen prou les fortaleses com la nostra capacitat de detall”.

Fontán juntament amb David Gómez, professor del Grau Superior en Disseny i Desenvolupament de Videojocs a LCI Barcelona, ha impartit un taller en format jam de creació de jocs de taula. La sessió ha anat orientada a sensibilitzar i comprendre els desafiaments als quals s’enfronten les persones autistes. D’aquesta jam creativa n’han sorgit sis prototips de joc, que tots dos professionals han valorat molt positivament.

Un vídeojoc per treballar la inclusió de les persones migrades

L’experiència de la Dra. en psicologia i biologia, i investigadora postdoctoral del Parc Sanitari SJD,  Paula Cristóbal, ha permès als participants de la segona sessió aprendre a crear un videojoc per promoure la inclusió social. Cristóbal ha explicat la seva experiència amb un grup de joves migrants del Raval conjuntament amb l’entitat Tot Raval i Fran Delaguila. L’Osama, un dels joves que va participar d’aquesta experiència, va crear el seu videojoc amb Minecraft quan feia poc que vivia a Barcelona. “Va ser una oportunitat de la qual vaig aprendre molt,” reconeix.

Inspirats per aquesta experiència, els participants de l’Inner Gamers XP han creat també el seu propi videojoc amb Minecraft. En aquesta ocasió, se’ls ha demanat desenvolupar una narrativa, construir espais significatius, elaborar diàlegs entre personatges i reflexionar sobre les conseqüències de les accions del protagonista. El procés de creació els ha permès apropar-se a la realitat del procés migratori i a les dificultats a què s’enfronten les persones que el viuen, generant una comprensió més profunda del desarrelament, l’adaptació i la construcció d’un nou futur lluny del país d’origen.

Darreres notícies

Start typing and press Enter to search