Un projecte pilot al Baix Llobregat impulsarà la transformació de l’atenció integrada social i sanitària
El Parc Sanitari SJD, la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, els centres d’atenció primària, l’atenció intermèdia, els serveis de salut mental i els ajuntaments s’uneixen per millorar els resultats en salut i l’experiència de les persones
Es transformarà el model de coordinació i de treball conjunt per donar resposta a les necessitats detectades al territori amb una atenció més integrada, resolutiva i pròxima
La proposta de l’Àrea Integrada de Salut (AIS) Baix Llobregat Nord – Sant Boi és l’experiència més ben valorada de les 22 escollides pel Departament de Salut per desplegar el projecte
En l’àmbit hospitalari el projecte preveu reduir esperes, desplaçaments i incrementar visites a domicili, entre altres millores
La candidatura de l’Àrea Integrada de Salut (AIS) Baix Llobregat Nord – Sant Boi ha estat escollida pel Departament de Salut com la millor experiència pilot i serà pionera en la posada en marxa del nou model d’organització sanitària de Catalunya. Aquest projecte, en el qual el Parc Sanitari SJD garanteix els programes de contínuum assistencial i d’accés, qualitat i equitat dels serveis hospitalaris en coordinació amb la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, planteja un canvi de model en l’atenció a la ciutadania on la corresponsabilitat entre serveis i institucions són la base de l’atenció. Les àrees integrades de salut són una nova manera d’organitzar els serveis de salut per afavorir la col·laboració entre els recursos de proximitat, amb la salut comunitària i l’atenció primària com a eix principal, i també amb la resta de centres d’atenció sanitària, serveis socials, administracions locals i entitats comunitàries.
“L’AIS Baix Llobregat Nord – Sant Boi exemplifica la transformació que estem impulsant arreu de Catalunya per adaptar el sistema de salut als reptes actuals”, ha destacat la gerent de la regió sanitària Barcelona Metropolitana Sud, Anna García-Altés. “El principal valor d’aquest projecte és que posa les persones al centre i ens permet avançar cap a una atenció més àgil, pròxima i amb un millor acompanyament al llarg de tota la vida. Per aconseguir-ho, és imprescindible que els serveis de salut i socials i les administracions locals treballin com una única xarxa al servei de la comunitat”, ha afegit
L’AIS Baix Llobregat Nord – Sant Boi és una de les 30 AIS que es crearan a Catalunya i comprèn les zones d’influència dels hospitals de Martorell i de Sant Boi, on viuen unes 340.000 persones. La seva proposta està totalment orientada a les necessitats de la ciutadania i vol millorar la cooperació entre serveis, reduir la fragmentació i trencar amb les possibles inequitats existents. “El fet que hagi estat seleccionada amb una valoració molt positiva per part del Departament de Salut és un reconeixement a la capacitat de col·laboració que ja existeix entre els professionals, les institucions sanitàries, els serveis socials i els ajuntaments d’aquest territori”, ha afegit García-Altés.
La proposta de l’AIS Baix Llobregat Nord-Sant Boi
Aquest és un dels nou projectes complets, que desplega propostes relacionades amb els quatre programes estratègics per al Departament de Salut: la salut comunitària territorial; l’atenció domiciliària integrada; el contínuum assistencial i la garantia d’accés, qualitat i equitat dels serveis hospitalaris.
- En salut comunitària territorial, la que es fa entre tots, tenint en compte l’entorn i la comunitat, el model proposa desplegar un corredor territorial integrat social i sanitari amb l’objectiu de connectar municipis, recursos i bones pràctiques per actuar de manera integrada.
- En l’àmbit de l’atenció domiciliària, el projecte se centra en reforçar l’atenció a les persones amb cronicitat complexa, fragilitat, dependència o malaltia avançada, amb una atenció continuada al domicili, mitjançant circuits d’atenció integrada entre atenció primària, hospitalària, intermèdia i serveis socials.
- En referència al contínuum assistencial, el seguiment en l’atenció a una persona al llarg del temps i entre diferents serveis sanitaris, la proposta preveu el desplegament coordinat del programa, amb la participació d’equips d’atenció primària, dels dos hospitals de referència, l’Hospital SJD Sant Boi i la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, i de l’atenció intermèdia.
- Finalment, en l’àmbit de la garantia d’accés, qualitat i equitat dels serveis hospitalaris, la candidatura situa com a eix central la integració operativa entre els dos hospitals de referència, amb accions per millorar l’accessibilitat i l’equitat, reduir llistes d’espera, ampliar la cartera d’especialitats i ser més resolutius al territori.
Què canviarà per a la ciutadania?
El model proposat es tradueix en millores concretes en el dia a dia de les persones, amb serveis més connectats i resolutius:
- Més atenció a domicili: la tasca coordinada amb els diferents ajuntaments permetrà que persones grans o amb malalties cròniques puguin ser ateses a casa amb equips coordinats, evitant ingressos innecessaris.
- Menys desplaçaments i menys duplicacions: els serveis compartiran informació i coordinaran visites, evitant proves repetides i desplaçaments innecessaris fora del territori.
- Millor seguiment de casos complexos: la integració social i sanitària permetrà definir circuits més clars, plans terapèutics únics i assignar professionals de referència per a cada persona.
- Resposta més ràpida i més adequada: cada necessitat es resoldrà en el nivell assistencial més adient, en el moment i lloc més oportú, i amb l’equip més adequat.
“Gràcies a la nova AIS, una persona d’edat avançada amb diverses malalties podrà ser atesa al seu domicili per un equip integrat social i sanitari, compost per professionals d’atenció primària, hospitalària i serveis socials de l’ajuntament corresponent”, preveu el Dr. Luis Lores, director de l’Hospital SJD Sant Boi.
Més serveis, més capacitat i millor coordinació per atendre 340.000 persones
Concretament, a l’Hospital SJD Sant Boi la proposta es traduirà en l’ampliació de la cartera de serveis mitjançant la incorporació de noves especialitats; l’augment de la resolució de casos complexos; i l’aliança estratègica amb la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell per millorar l’equitat territorial. “El model proposat suposa un avenç en tots els nivells, tant en l’àmbit purament assistencial com en l’atenció al pacient, i ens posiciona com una peça clau per garantir una atenció més equitativa, propera i de qualitat a la ciutadania”, afirma el Dr. Luis Lores.
El projecte no parteix de zero. En coordinació amb atenció primària ja s’estan desenvolupant iniciatives que anticipen aquest model com els programes d’atenció domiciliària 7×24, la gestió de casos, les experiències de coordinació entre centres, com el Servei de Diagnòstic per la Imatge.
El nou territori donarà cobertura a 340.000 persones, amb realitats diverses i amb desigualtats socials i de salut, que requeriran respostes integrades i adaptades a cada municipi.
22 àrees integrades de salut posen en marxa el nou mapa del sistema de salut
El febrer passat, Salut va definir un nou mapa del sistema de salut de Catalunya, configurat per 30 AIS, que segueix el model que s’està desenvolupant a Europa i que vol adaptar el sistema als reptes actuals: envelliment, cronicitat i desigualtats socials.
Fins a un total de 22 àrees han presentat nous projectes de salut comunitària, atenció domiciliària i col·laboració de serveis hospitalaris amb l’objectiu d’avançar en el desenvolupament del nou mapa del sistema de salut de Catalunya, que segueix el model que s’està desenvolupant a Europa, i que vol adaptar el sistema a les necessitats actuals: envelliment, cronicitat i desigualtats socials. Segons el Departament de Salut, els proveïdors de les 22 AIS que han presentat projectes donen cobertura a gairebé el 80% de la població de Catalunya.
Per al desplegament s’implementaran noves fórmules de governança, d’organització professional, de finançament i d’avaluació de resultats en salut.




